چرایی فرم پیگیری، زمانبندی و جزییات آن
در قسمت توضیحات :
*عکس مکالمه صمیمی و نیمه رسمی*
ایجاد حس خوب و اعتماد به مشتری با قدری لحن مهربان داشتن به همراه اقتدار : در ارتباط با مشتری مهربان و با اقتدار ، مشتاق و باورمندانه صحبت کنید، برای درک بهتر این موضوع یکی از عزیزان خودتان که برای شما خیلی اهمیت دارد و با او راحت هستید را در نظر بگیرید، قطعا زمانهایی بوده که در مورد موضوع مهمی بصورت صمیمی و نیمه رسمی با این شخص به صحبت نشسته اید و سعی کردید با هم سر آن موضوع به توافق برسید، حال آن مکالمه را به یاد بیاورید و مشتری را جای آن شخص بگذارید و او را با همان حس پیگیری کنید، برای شما پاسخ خیر یا بله مشتری نباید اهمیت داشته باشد این موضوع مهم است که شما تمام کارهای لازم را برای ایجاد این حس که واقعا مشتری برای شما عزیز هست و درثانی تمام آنچه باید در پروسه پیگیری بداند را به او یادآوری کرده اید. در انتها حداقل با سماجت قدری هم در بستن معامله تلاش کنید و مشتری را تشویق به تصمیم گیری و خرید کنید، سعی کنید در انتهای معامله یکی دوبار به روشهای مختلف جهت تشویق مشتری به خرید و نوشتن قرار داد یا فاکتور تلاش کنید و اگر موفق به این امر نشدید بستن جلسه با یک قول و قرار عالی هست، مثلا مشتری میگوید نیاز به مشورت یا فکر کردن بیشتر یا تحقیق دارد، شما به مشتری بگویید : بسیار خوب ، ما روز پنج شنبه ها تمام قرار داد های هفته را جمع بندی و برای اجرا ارسال میکنیم، اگر اشکالی نداره تا همان روز اطلاع دهید ، من هم با شما ارتباط خواهم گرفت.
خاموش - اشغال - رد تماس - عدم دستری - قطع شدن در ابتدای مکالمه - خرابی و موارد مشابه : هیچ گاه از اینکه مشتری پاسخ نمیدهد یا خاموش است یا رد تماس و موارد مشابه بوجود می آید نا امید نشوید چون عملا شما یک پیگیری کامل انجام میدهید با وجود اینکه صحبتی بین شما و مشتری رد و بدل نشده ، چراکه معمولا پیامی توسط اپراتور های مخابراتی برای مشتری میرود و تماس شما را به او اطلاع میدهد و معمولا افراد در اثر کنجکاوی بررسی میکنند که این شماره متعلق به چه کسی است، و خود به خود شما را در ذهن خود دوباره به یاد می آورد، و همین مورد اولین هدف ما در هر پیگیری است که به مشتری صحبت های رد و بدل شده با خودمان را یاد آوری کنیم.
بعد از تماس ناموفق اول در قسمت توضیحات ساعت و تاریخ تماس را ثبت کنید و نیم ساعت بعد یا همان روز حتما دوباره تماس بگیرید، شاید در آن لحظه شخص قادر به پاسخ نبوده و دوباره پاسخ دهد. بهتر است ده فرم ، ده فرم پیگیری کنید و در مواردی که به این حالت ها بر میخوردید، آن مورد را در زیر بقیه فرم ها قرار دهید تا دوباره به آن برسید، در صورتی که دوباره هم موفق به تماس نشید این مورد را به عنوان یک پیگیری کامل ثبت کنید. مثلا اگر بار سومی است که به شخص تماس میگیرید و شخص برای بار اول پاسخ نداد نیم ساعت بعد دوباره تماس بگیرید و اگر باز هم پاسخی دریافت نکردید کلا پیگیری سوم را انجام شده در نظر بگیرید و برای پیگیری چهارم برنامه ریزی کنید، یعنی تاریخ پیگیری بعدی را در محل مربوطه درج کنید، شک نکنید این پیگیری ها شما را به نتیجه ای که در پی آن هستید خواهد رساند و همواره امید داشته باشید.
نکته مهم : درصورتی که بعد از اتمام 7 مرحله پیگیری احساس کردید مشتری فقط به شماره شما پاسخ نمیدهد یا شماره شما را مسدود کرده و شما حس میکنید مشتری اولویت بالایی هست که صرفا به دلیل مشغله این کار را کرده پیگیری وی را یک ماه دیگر با خط دیگری انجام دهید و دوباره پروسه پیگیری را در جریان بیندازید و دوباره در مشتری اشتیاق و اضطرار به خرید ایجاد کنید، هیچ گاه در مرحله یک ماه اول بخاطر اینکه مشتری به همان خط اول شما پاسخ نمیدهد سعی در استفاده از خط دیگر نکنید و با همان خط هفت مرحله تماس را کامل کنید و نا امید نباشید نتیجه بزودی رخ می نمایاند.